Tornant a la girola, hem de destacar la gran obra barroca anomenada el Transparente: una fusió d'arquitectura i escultura on figures de marbre amb aplicacions de bronze, plenes d'exhuberant moviment, queden il·luminades per un trencament, a manera de claraboia, de la volta de la primera girola . Com podeu veure, el nom de Transparente queda plenament justificat. L'exhuberància, la fastuositat, la teatralitat del conjunt, és imponent. És obra de Narciso Tomé (1732) arquitecte, escultor, pintor i, és clar, gran escenògraf pel que podem deduir.
Hem de fer-vos saber que visitarem la Sagristia de la Catedral. A la Sagristia, s'hi troba el gran museu de la Catedral al qual s'hi accedeix per l'inici de la girola (costat esquerre de l'altar). S'hi poden admirar L'Espoli del Greco, apoteosi de color i composició, on un Crist ple de misticisme és a punt de ser desposseït de la seva túnica roja, i L'Apostolat, també del Greco. Molts estudiosos de l'art afirmen que aquests apòstols eren retrats dels bojos del manicomi toledà. Pot ésser, tant per les seves mirades perdudes i tristes, com, fins i tot, pels rostres desencaixats i delicats, propis d'uns personatges afectats per una malaltia mental. L'Espoli i L'Apostolat són acompanyats per altres obres d'importants artistes: Goya, Ticià, Rubens, Velázquez, etc.
S'ha de veure?