EN AQUEST MUSEU HEU DE FER 4 ACTIVITATS
La visita al museu serà per lliure. Cal que, quan entrem, cada grup de treball agafi un dels fulletons informatius on hi ha un mapa del museu.
Activitat 1: Comparació de les obres "La família de Carlos IV" de Francisco de Goya y Lucientes i l'obra "Las meninas" de Diego Velázquez.
Las meninas, 1656, Diego Velázquez
PLANTA 1 - Sala 12
La família de Carlos IV, 1801, Francisco de Goya
PLANTA 1 - Sala 32
Les dues obres són un retrat grupal d'una família monàrquica. Fixeu-vos amb la composició i distribució de les figures.
Anomeneu i expliqueu 3 similituds i 3 diferències en les representacions de les persones.
Quines característiques en la representació dels espais comparteixen?
Considereu que la funció dels dos retrats és la mateixa?
Activitat 2: La representació del nu femení en la història de l'art
Dànae rebent la pluja d'or, 1553-1554, Tiziano
PLANTA 1 - Sala 38
Les tres gràcies, 1630-1635, Rubens
PLANTA 1 - Sala 29
La maja desnuda, 1797-1800, Goya
PLANTA 1 - Sala 44
Al llarg de la història de l'art la representació del nu femení ha estat recurrent, de fet, es considera que ha esdevingut un gènere artístic que s'ha desenvolupat a diversos llenguatges com la pintura, l'escultura, la fotografia, el cinema, etc. Encara que s'acostuma a associar a l'erotisme, el nu pot tenir diverses interpretacions i significats, des de la mitologia fins a la religió, passant per l'estudi anatòmic, o bé com a representació de l'ideal de bellesa. La seva representació ha variat d'acord amb els valors socials i culturals de cada època i cada civilització.
Observeu detingudament les tres obres pictòriques i responeu a les següents qüestions:
Quina evolució en la representació de la figura femenina observeu a les obres? Què canvia?
Investigueu a què fa referència el concepte de "Venus púdica" i expliqueu-ho.
En quines de les 3 obres hi identifiqueu l'ús del recurs de venus púdica? Com i on ho podem apreciar?
Activitat 3: "El jardí de les delícies" de Hieronymus Bosch
El jardí de les delícies, 1480-1490, Hieronymus Bosch
PLANTA 0 - Sala 56A
Fixeu-vos detingudament amb aquesta peça tant única i especial.
Escolliu una de les tres seccions del tríptic. Observeu bé el fons de la secció escollida i expliqueu què hi veieu, quin ambient hi observeu i en quin context creieu que el Bosco situa la peça?
De la mateixa secció del tríptic, observeu les figures que hi apareixen representades i escolliu-ne dues que us cridin l'atenció. Descriviu-les i expliqueu-ne el seu significat simbòlic.
Una part del tríptic està elaborada amb una tècnica que s'anomena grisalla. Quina part és? Per què s'anomena així aquesta tècnica?
Activitat 4: Fra Angélico i Joaquín Sorolla en joc
L'anunciació, 1420, Fra Angélico
PLANTA 0 - Sala 56B
Chicos en la playa, 1909, Joaquín sorolla
PLANTA 0 - Sala 60A
"L’Anunciació" de Fra Angelico és una de les obres més significatives dels inicis del Renaixement a Florència, té encara molts vincles plàstics i conceptuals, amb l’art gòtic. "Chicos en la playa", de Joaquín Sorolla, és una de les obres més conegudes d’aquest autor postimpressionista.
Observeu les dues obres detingudament i digueu quines diferències hi aprecieu en la definició del color i la llum, de l’espai on es situen les escenes i de com, cada autor, mostra el dinamisme (moviment, naturalitat) en les figures representades.
EN AQUEST MUSEU HEU DE FER 3 ACTIVITATS
La visita al museu serà per lliure. Cal que, quan entrem, cada grup de treball agafi un dels fulletons informatius on hi ha un mapa del museu.
Activitat 1: Guernica
Guernica, 1937, Pablo Picasso
PLANTA 2 - Sala 205.10
Observeu el "Guernica" de Pablo Picasso.
Busqueu, molt a prop, a la Sala 205.08 l’obra "Hommage à Guernica de Picasso" i, a la Sala 205.09 la peça "Mercury Fountain (maquette)", peces d'Alexander Calder.
Havent vist i conegut les tres peces responeu a les següents preguntes:
Quins símbols de l’obra de Picasso veieu que utilitza Calder per retre-li homenatge?
Creieu que a través d’aquestes peces els autors van posicionar-se políticament? Per què?
Si parlem de l’àmbit històric, quins vincles tenen les tres obres?
Activitat 2: Alexander Calder
Carmen, 1974, Alexander Calder
PLANTA 0
Aneu al claustre del Museu, allà hi trobareu una de les peces d'Alexander Calder que hem vist a classe.
Feu-vos un vídeo explicant qui és l’autor, quin estil artístic treballava i quin tipus d’obra és la que teniu al costat/darrera.
Activitat 3: Mujeres en vanguardia
PLANTA 2 - Sala 203.02
Una vegada estigueu a la Sala 203.02, titulada "Mujeres en vanguardia", escolliu una de les obres que hi ha i responeu:
Feu la catalogació de la peça. Ha d’incloure el títol, l’autora, l’any de creació, el material i tècnica i les dimensions.
Informeu-vos de qui és l’autora de la peça i expliqueu el que més us cridi l’atenció de la seva biografia, pot ser personal o professional.
Busqueu una peça del museu que us transmeti la sensació completament oposada, digueu-ne quin és el títol i autor/a i justifiqueu la vostra elecció. L'obra pot ser de la disciplina que vulgueu.